Psychologia piłki nożnej

Dla sympatyków futbolu.
Awatar użytkownika
Sempere
Posty: 8518
Rejestracja: 14 wrz 2011, 22:26

Psychologia piłki nożnej

Post autor: Sempere »

Z Niemcami sukces czy porażka? "Po bramce dochodzi do przełączenia celów" - psycholog sportu

zęsto właśnie po strzeleniu bramki dochodzi do przełączenia celów. Drużyna, która atakowała, nagle stara się przede wszystkim nie stracić bramki. Wtedy dochodzi do zmiany zachowania na bardziej obronne, cofnięcie się do obrony - mówił w TOK FM psycholog sportu Paweł Hrabata komentując wczorajszy mecz Polska-Niemcy.
Piłkarska Reprezentacja Polski zremisowała we wczorajszym meczu z Niemcami 2:2. W spotkaniu rozgrywanym na PGE Arena w Gdańsku - oficjalnym stadionie EURO 2012 nie zabrakło emocji. Gdy w 90. minucie spotkania prowadzenie naszej drużynie dał Jakub Błaszczykowski skutecznie egzekwując rzut karny, zdawało się że historyczne zwycięstwo stało się faktem. Naszym sąsiadom wystarczyło jednak zaledwie parędziesiąt sekund gry by doprowadzić do wyrównania.

Nad psychologicznym przyczynami braku zwycięstwa zastanawiali się goście Komentarzy Radia TOK FM: psycholog sportu - Paweł Habrat i przewodniczący koła naukowego psychologii sportu na UW - Tomasz Kurach

- Zagraliśmy niezły mecz, obie drużyny miały swoje okazje. Nie wygraliśmy z własnej winy, do końca zostało kilka sekund. Ich zabrakło nam do pełni szczęścia. Na zwycięstwo przyjdzie czas, na razie strzeliliśmy im gola po 31 latach przerwy - powiedział Robert Lewandowski, jeden z piłkarzy polskiej reprezentacji grających we wczorajszym meczu.

Zdaniem Pawła Habrata, psychologa sportu słychać w tej wypowiedzi, że drużyna czuła, że zwycięstwo jest blisko. - Zawodników powinno się przygotowywać na sytuacje trudne i nie tylko. Mógł się przekonać o tym AC Milan w finale Ligi Mistrzów, gdy prowadził z Liverpoolem 3:0. Wtedy wiele osób mówiło, że oni nie byli na to przygotowani na prowadzenie 3:0. Nastawili się na ciężkie spotkanie, a wszystko ułożyło się po ich myśli. Nie wiedzieli jak się w tej sytuacji zachować. Rola psychologa sportu jest nie tylko przygotowanie drużyny na porażkę, ale również na sukces - komentował Habrata.

- Często właśnie po strzeleniu bramki dochodzi do przełączenia celów. Drużyna, która atakowała, nagle stara się przede wszystkim nie stracić bramki. Wtedy dochodzi do zmiany zachowania na bardziej obronne, cofnięcie się do obrony. To bardzo łatwo wykorzystują przeciwnicy. Na Mistrzostwach Świata w Niemczech został nam strzelony w doliczonym czasie gry. Możemy mówić o przypadku, ale z drugiej strony istotny może tu być brak przygotowania - kontynuował psycholog.

- Gdy Polacy strzelili drugą bramkę na pewno w głowach mieli radość, mogli też już się przenieść myślami do szatni. To jest naturalny mechanizm, prowadzimy 2:1, niewiele czasu zostało. "Udało się" - takie myśli mogły się w głowach reprezentantów w tym momencie pojawić. - mówił w Radiu TOK FM Tomasz Kurach, przewodniczący koła naukowego psychologii sportu na UW.

- Tego typu sytuacje, jak ta podczas wczorajszego meczu ćwiczone są na treningach kadry niemieckiej. Zawodnicy są przygotowywani na te trudne momenty, jak strata bramki, rzuty karne i wiele innych rzeczy, które w piłce nożnej można przewidzieć. Tutaj mieliśmy przykład takiej sytuacji, która wymagała niezmiernie ważnego przygotowania w obrębie przygotowania mentalnego. Niemiecka kadra korzysta z psychologa sportu, który przygotowuje Niemców właśnie na takie momenty. Takim charakterystycznym punktem w grze była reakcja na strzelenie czy utratę bramki. Niemcy swojego zachowania nie zmieniają. Jeszcze za kadry Jurgena Klinsmana było podkreślane, że kiedy tracimy bramkę to wypinamy klatę do przodu i wtedy dopiero zaciskamy przeciwnika. To wszystko są elementy, na które da się zawodników przygotować - mówił psycholog sportu Paweł Habrat.

Najważniejsze jest przygotowanie

Ćwiczenia przez trening fizyczny, rozmowy z zawodnikami czy bliska współpraca z trenerem to są elementy pracy psychologa sportu pracującego z drużyną. Odbywa się to na różnych poziomach, a jednoczenie w taki sposób, aby to było efektywne. Najważniejsze jest, aby zawodnik zapamiętał, co ma robić w trudnych momentach - komentował Paweł Habrat. - Część trenerów, np. Leo Beenhaker, którzy interesują się psychologią i wplatają tę wiedzę w swoją prace z zawodnikami. - dodał. - Elementem szkolenia Niemców jest ćwiczenie karniaków. Dla wielu drużyn rzut karny jest elementem niekontrolowanym. W niemieckiej kadrze jest to ćwiczone na różnych płaszczyznach, zarówno taktycznie, czyli jak ten kto ma strzelać powinien się do tego przygotować, jak i analizując bardzo wnikliwie strzały napastników, którzy strzelają karniaki. Oni się starają oswoić podczas treningów stres wywołany rzutem karnym. - powiedział Paweł Habrat.

- Zarówno reprezentacja Niemiec, jak i inne drużyny wyznają taką zasadę, że nie ma zaskakujących sytuacji, są tylko takie, których nie przewidzieliśmy. Wcześniej podobnie pracował Jose Morino z Realem Madryt, co często podkreślał to Jerzy Dudek. Trener Realu mówił zawodnikom jakie najbardziej nieprawdopodobne sytuacje mogą się zdarzyć, np. jeden bramkarz dostanie czerwoną kartkę, drugi będzie kontuzjowany i kto wtedy stanie na bramce. On przeprowadzał trening bramkarski obrońcy i pomocnikowi obrony. Pokazuj tym całej drużynie, że w każdym momencie w każdej sytuacji są przygotowani i mogą wygrać - komentował Tomasz Kurach.

Na swoim boisku łatwiej?

- Jest wielu zawodników, którzy twierdzą, że są tak bardzo skoncentrowani na grze, że nie wiedzą, co się dzieje na trybunach. Myślę, że to jest klucz do sukcesu i do tego przygotowuje psycholog sportu. Na początku publiczność może pomagać, gdy zawodnicy wychodzą na boisku i widzą kibiców, jednak potem powinien liczyć się już tylko mecz - powiedział Tomasz Kurach.

- Klinsman wykorzystywał doping, kiedy grali u siebie na stadionie. Kibice mogą wspierać piłkarzy. Sytuacja jest taka jaka jest i jej się nie zmieni. Kibice kibicują i będą kibicowali. Na zawodniku wywierana jest presja, spada na niego tysiąc oczekiwań, przychodzą dziennikarze i pytają o wynik. Tego typu rzeczy nie sprzyjają, aby zagrać mecz w pełnej koncentracji. Dlatego często, z tego co obserwowałem w kadrze niemieckiej trener wskazuje punkty, które mogą być pomocne dla zawodnika w tak trudnych sytuacjach. Pokazuje, że zarówno kibice jak i drużyna mają jeden cel: zagranie tego meczu jak najlepiej - mówił Paweł Habrat.
http://www.tokfm.pl/Tokfm/2029020,103454,10248866.html
"Kto jest dobry? Kto zły? Nie ma ludzi dobrych i złych, są tylko złe albo dobre uczynki. I ludzie, którzy miotają się między nimi." Éric-Emmanuel Schmitt
Awatar użytkownika
Sempere
Posty: 8518
Rejestracja: 14 wrz 2011, 22:26

Re: Psychologia piłki nożnej

Post autor: Sempere »

Psychologia w piłce nożnej

Na pewno zastanawiałeś się niejednokrotnie, dlaczego zawodnik fantastycznie prezentujący się na treningu, w meczu jest tylko cieniem siebie i nie gra nawet na 50% swoich umiejętności, choć bardzo chciałby zaprezentować wszystko, co potrafi? Albo, dlaczego najlepszy zawodnik danej drużyny po przejściu do innej nie potrafi zaprezentować swoich największych walorów?

Najlepsi trenerzy na świecie zdają sobie sprawę, że o tym, czy zawodnik stanie się ponadprzeciętnym graczem decydują 3 podstawowe elementy:

Zdolności i warunki atletyczne (fizyczne) – szybkość, ruch (dynamika ruchu), siła, wytrzymałość, dobra kondycja itp.
Umiejętności techniczne – podania, dryblingi, prowadzenie piłki, ustawienie itp.
Cechy mentalne – wiara we własne umiejętności, zaangażowanie, koncentracja i opanowanie.

Psychologia wyjaśni i dostarczy Ci praktycznych rad i wskazówek oraz pomoże: - zrozumieć i ulepszać kluczowe cechy mentalne, które różnicują osiągnięcia zawodników; - proste metody jak możesz używać treningu mentalnego w programie szkolenia; - motywować zawodników, tak, żeby rozwijali się zarówno jako piłkarze, jak i jako ludzie.

Jeśli jako trener piłki nożnej lepiej zrozumiesz, jak możesz rozwijać i ulepszać siłę i umiejętności mentalne, to wtedy zarówno Ty, jak i Twoi zawodnicy będziecie mogli uczyć się, jak stawać się lepszymi. Dowiesz się również jak „piękna gra” jaką jest futbol, może dostarczać jeszcze więcej zabawy i radości pomimo konieczności osiągania jak najlepszych wyników. Pomoże Ci w tym oczywiście psychologia.

Wielu trenerów poświęca mnóstwo czasu i energii, aby ulepszać techniczne i atletyczne umiejętności swoich piłkarzy, a zbyt mało zajmują się tym, co wielu ludzi uważa za ważniejsze od siły mięśni – siłą umysłu.

Niewątpliwie każdy trener piłki nożnej i nie tylko chciałby, aby jego zawodnicy byli pełni zaangażowania, skupieni i zmotywowani.

Psychologia pomoże: - w przygotowaniu zawodników i ich gotowości do osiągania coraz lepszych wyników sportowych, - uwierzyć zawodnikom w swoje umiejętności, - zmotywować piłkarzy do działania, - pobudzać wyobraźnię graczy, - uzmysłowić poszczególnym piłkarzom ich cele sportowe (i nie tylko), do których mogą dążyć.
http://asystent-trenera.pl/index.php?op ... j&Itemid=9
"Kto jest dobry? Kto zły? Nie ma ludzi dobrych i złych, są tylko złe albo dobre uczynki. I ludzie, którzy miotają się między nimi." Éric-Emmanuel Schmitt
Awatar użytkownika
Sempere
Posty: 8518
Rejestracja: 14 wrz 2011, 22:26

Re: Psychologia piłki nożnej

Post autor: Sempere »

4 założenia budujące odporność psychiczną zawodnika

Wskazówki zawarte w tym tekście skierowane są zarówno do trenerów, chcących zmotywować swoich podopiecznych do pokonywania kolejnych barier i podnoszenia umiejętności, jak i bezpośrednio do samych zawodników. Znajdziesz tu 4 podpowiedzi, jak przygotować się mentalnie do tego, by osiągnąć sukces w sporcie. Zmień swoje podejście i sposób myślenia na taki, jaki mają mistrzowie!

1. DLA MNIE NIE MA GRANIC

Będąc sportowcem zawsze jesteś w największym stopniu ograniczany swoimi własnymi możliwościami. Trafniejsze jest wręcz stwierdzenie, że jesteś ograniczany swoim wyobrażeniem o własnych możliwościach.

Kiedy wierzysz w siebie – nie ma ograniczeń

Przekonasz się, że możesz zwiększyć swój wysiłek do takiego poziomu, który wcześniej wydawał się być poza zasięgiem. Wiara w siebie jest mocą napędową, która właściwie ukierunkowana działa jeszcze długo po tym, gdy inni już się poddali. Wiara we własne możliwości daje motywację i energię do natychmiastowego otrząsania się z porażek, niezależnie od ich ilości. Wiara w siebie to znak rozpoznawczy mistrzów. Wierząc w siebie nie będziesz onieśmielony bądź nadto zdenerwowany – zamiast tego będziesz zdeterminowany do osiągnięcia sukcesu.

Konsekwencje braku wiary w swoje umiejętności

Jednak, gdy wątpisz w swe zdolności i zaczynasz kwestionować swe własne umiejętności – jesteś na prostej drodze do wyników sportowych na miernym poziomie, co z kolei prowadzi do rozczarowań. Brak wiary w siebie powoduje, że problemy sportowe urastają do gigantycznych, nierzeczywistych rozmiarów, co z kolei skutkuje niepowodzeniami i dalszą obniżką formy.

Pamiętaj, że tak naprawdę nie liczy się, czy inni w Ciebie wierzą. Liczy się to, czy Ty wierzysz

Spróbuj potrenować język wiary w siebie. Wyeliminuj ze swego słownika zwroty takie jak „nie mogę”, „nigdy” i „niemożliwe”. To są negatywne, ograniczające określenia, które zabijają motywację. Zamiast tego przyzwyczaj się do używania słowa „mogę”. Przyjmij, że wszystko jest możliwe, dopóki naprawdę się nie okaże, że nie jest możliwe. Pamiętaj – sukces przychodzi wraz ze słowem „mogę”.

2. MAM SWÓJ DOSTATECZNIE DUŻY CEL

Chcesz osiągnąć maksimum swoich sportowych możliwości? Jeżeli tak, przydałoby się rozwinąć coś, co można określić Twym wielkim osiągnięciem.

Twoje wielkie osiągnięcie

Co to jest? To nic innego jak Twój własny cel lub marzenie. Coś, co jest dla Ciebie naprawdę ważne i co chcesz zdobyć na niwie sportowej. Przykładowo, może to być przebiegnięcie określonego dystansu w określonym czasie, zagranie w drużynie szkolnej lub gra na poziomie zawodowym.

„Dostatecznie duży” cel

Dlaczego cel ma być „dostatecznie duży”? Dlatego, że tylko taki cel będzie dostarczał Ci ciągłej motywacji, a także sprawi, że jakość Twoich treningów będzie ciągle najwyższa. Nawet, jeśli nie masz ochoty zrywać się rano na trening, wizja ważnego celu do osiągnięcia pomoże Ci zwlec się z łóżka. W trakcie ciężkiego treningu myśl o celu oddali od Ciebie pokusę poddania się lub odpuszczenia sobie. Posiadanie tego celu pomoże Ci skupić się na ścieżce do sukcesu. Zacznij już dziś!

3. JESTEM MAKSYMALNIE SKUPIONY NA DANYM MOMENCIE GRY, ABY CAŁY MÓJ WYSTĘP BYŁ NAJLEPSZY

Chcesz grać najlepiej, gdy taka gra jest najbardziej potrzebna drużynie? Jeśli tak, musisz nauczyć się skupiać się ciągle na aktualnym momencie gry. Zbyt często sportowcy pozwalają sobie na „mentalne wycieczki w czasie” podczas gry.

Zapomnij o błędzie, który przed chwilą popełniłeś!

Zawodnicy często wracają myślami do błędu, który właśnie przed chwilą popełnili, myśląc: ale ze mnie idiota, jak mogłem to zrobić! Albo wybiegają myślami w przyszłość i przejmują się końcowym wynikiem lub kiepską formą: co będzie, jeśli zrobię kolejny błąd – wyląduję na ławce? Aby nie poddawać się ciśnieniu i grać na miarę swoich możliwości musisz trenować odcięcie się od wszystkiego, co jest poza danym momentem gry. Oznacza to, że musisz rozgrywać w głowie ten moment meczu, który akurat się dzieje. Jeśli przyłapiesz się na „mentalnych wycieczkach” lub na dekoncentracji – skup się z powrotem. Ta jedna prosta, ale niesamowicie ważna umiejętność psychiczna jest istotą odporności psychicznej. Jeśli chcesz stale podnosić poziom swej gry – musisz nauczyć się dyscyplinować sam siebie w ten sposób, aby zawsze być w grze w danej chwili.

4. PRACUJĘ NAD SWOIMI BŁĘDAMI PODCZAS TRENINGU

Jednym z największych błędów popełnianych przez sportowców na wszystkich poziomach uprawniania sportu jest powtarzanie swoich błędów w trakcie gry.

Podczas meczu zapomnij o błędach

Gdy już popełnisz błąd, Twoim podstawowym zadaniem psychicznym jest skierowanie swojej koncentracji z powrotem na grze. Jedynym właściwym momentem na roztrząsanie błędów i na ich poprawianie jest trening – nigdy zaś gra. Dlaczego? Jeśli zaczynasz myśleć o swoich błędach podczas gry, wtedy sam oddalasz się od tego, co jest ważne w danej chwili. Dla przykładu: zamiast być w stanie przewidzieć atak przeciwnika i zareagować ustawieniem obronnym – będziesz zawsze o krok do tyłu rozpatrując swój ostatni nieudany strzał. W efekcie ponownie źle zagrasz – to najbardziej prawdopodobny rezultat rozpamiętywania swych błędów podczas gry. Musisz pojąć, że błędów nie da się uniknąć. Każdy popełnia błędy. Kluczowe jest odseparowanie się od swoich błędów aż do zakończenia meczu.

PODSUMOWANIE

Na koniec pragnę przypomnieć Ci te 4 wskazówki, które powinieneś stosować od tej chwili już zawsze! Teraz Twoje myśli powinny wyglądać tak:

1. DLA MNIE NIE MA GRANIC

2. MAM SWÓJ CEL

3. JESTEM MAKSYMALNIE SKONCENTROWANY NA KAŻDYM FRAGMENCIE GRY

4. PRACUJĘ NAD SWOIMI BŁĘDAMI
http://asystent-trenera.pl/index.php?op ... j&Itemid=9
"Kto jest dobry? Kto zły? Nie ma ludzi dobrych i złych, są tylko złe albo dobre uczynki. I ludzie, którzy miotają się między nimi." Éric-Emmanuel Schmitt
Awatar użytkownika
Sempere
Posty: 8518
Rejestracja: 14 wrz 2011, 22:26

Re: Psychologia piłki nożnej

Post autor: Sempere »

5 kroków do wyeliminowania prostych błędów technicznych popełnianych przez zawodników na treningu

Prowadząc trening piłkarski z pewnością niejednokrotnie spotykasz się z sytuacją, że zawodnik popełnia podstawowe błędy techniczne. Przyczyny tego stanu rzeczy mogą być różne. Dlatego też zaproponowane przez Ciebie rozwiązanie musi być adekwatne do zaistniałej sytuacji. Jak zatem powinieneś postąpić, aby twoja reakcja nie wyrządziła skutków odwrotnych od zamierzonych?

Załóżmy, że świetnie wyszkolony technicznie zawodnik strzela z 3 metrów ponad bramką. Widzisz to (jako problem) i oświadczasz:

”Następnym razem, gdy ktoś strzeli ponad bramką, cały zespół będzie dodatkowo biegał po treningu”.

W tej sytuacji powstaje pytanie, czy takie postępowanie przyniesie zamierzony skutek oraz jak zareagować, aby sytuacja się nie powtórzyła.

Aby osiągnąć oba wyżej wymienione, założone cele, Twoja reakcja powinna składać się z 5 następujących kroków:

Krok 1

Zastanów się, czy masz do czynienia ze stałym zachowaniem, czy też z odosobnionym przypadkiem.

Jeżeli dany zawodnik nieustannie powtarza ten sam błąd na treningu, wówczas masz do czynienia ze stałą, nieprawidłową sytuacją. Jeśli jednak jest to jednorazowe nieudane zagranie (przyczyn może być mnóstwo, od nierównej w danym miejscu nawierzchni boiska treningowego po inne przyczyny), to tak naprawdę nie powinieneś zwracać uwagi na nie przy odosobnionym przypadku nieudanego ćwiczenia treningowego.

Przyjmijmy jednak, że zdecydowałeś, że masz do czynienia z realnym problemem, a nie z przypadkowym błędnym zagraniem.

Krok 2

Rozważ, czy sytuacja ma podłoże techniczne czy taktyczne. W powyższej sytuacji oczywiście błąd jest techniczny (źle ułożona stopa lub brak pochylenia się do przodu), ale Twoja groźba w postaci potreningowej przebieżki dla całego zespołu w przypadku kolejnego podobnego błędu zupełnie nie rozwiązuje tej technicznej kwestii.

Krok 3

Określ, czy ta sytuacja dotyczy jednego zawodnika, czy też całego zespołu. O ile powtarzająca się nieumiejętność wykorzystania dobrych okazji strzeleckich może dotyczyć całej drużyny, o tyle, gdy błąd popełnia zaledwie jeden zawodnik, nie jest to sprawa całej drużyny i te trudności powinny być rozwiązane bezpośrednio z pechowym zawodnikiem. Jeżeli zawodników popełniających ten sam błąd jest więcej, można uznać, że to kwestia całej drużyny i propozycja rozwiązania powinna być adresowana do grupy, a nie jednostki.

Krok 4

Zdecyduj, czy nieudane zagranie ma charakter fizyczny. Jeśli w danej sytuacji tak właśnie może być (jeżeli zawodnik jest bez formy, może się to objawiać tym, że gdy nadarzy się dobra okazja zawsze zabraknie mu tego jednego kroku, by dosięgnąć piłki, co później skutkuje właśnie niedokładnym strzałem), masz już jasność, że chodzi o kwestie techniczne. Rozwiązaniem problemu technicznego jest, jak wiadomo, nauczanie i powtarzanie, a NIE pogróżki i kary

Krok 5

Ostatnią kwestią, którą musisz rozważyć, jest zdecydowanie, czy nieudane zagranie ma podłoże psychologiczne. W przypadku opisanym powyżej, to, co objawiło się jako problem techniczny może się bardzo łatwo przerodzić w problem psychologiczny. I to wcale nie z powodu pierwotnego nieudanego zagrania , ale z powodu Twojej reakcji na nie.

Pytania pomocne przy eliminowaniu nieudanych zagrań

Kiedy szybko chcesz wyeliminować proste błędy techniczne przydarzające się Twoim zawodnikom, powinieneś zastanowić się:

1. Czy są na pewno błędy techniczne, czy też może taktyczne?

2. Czy trudności te dotyczą pojedynczego zawodnika, czy też drużyny?

3. Czy błędne zagranie ma charakter fizyczny?

4. Czy jest to problem psychologiczny?

Musisz też sobie uświadomić, że zazwyczaj dana sytuacja jest kombinacją powyższych czynników (w podanym przykładzie zaczęło się od technicznego błędu jednego zawodnika, a skończyło na problemie psychologicznym).

Gdy poprawnie odpowiesz sobie na powyższe pytania, będziesz lepiej przygotowany do podjęcia i zakomunikowania decyzji odnośnie tego, jak pomóc zawodnikom
http://asystent-trenera.pl/index.php?op ... j&Itemid=9
"Kto jest dobry? Kto zły? Nie ma ludzi dobrych i złych, są tylko złe albo dobre uczynki. I ludzie, którzy miotają się między nimi." Éric-Emmanuel Schmitt
Awatar użytkownika
Sempere
Posty: 8518
Rejestracja: 14 wrz 2011, 22:26

Re: Psychologia piłki nożnej

Post autor: Sempere »

Jak właściwie przekazywać wskazówki w przerwie meczu?

Wyobraź sobie taką sytuację: po niezbyt udanej pierwszej połowie meczu podążasz za swoimi zawodnikami do szatni. Zastanawiasz się w jaki sposób przemówić do nich, aby poprawić grę, zmotywować ich i finalnie osiągnąć sukces, jakim jest dobry rezultat. Ja sam będąc zawodnikiem miewałem takich trenerów, którzy zamiast udzielić rzeczowych wskazówek i zmotywować drużynę przed drugą połową, tak zdołowali zespół, że przez kilkanaście minut po przerwie dochodził do równowagi psychicznej. Jak zatem właściwie wykorzystać przerwę w meczu?

Planowanie

Podczas narady w przerwie meczu pomyśl o zawodnikach (rezerwowych oraz aktualnie grających), których będziesz potrzebować w drugiej części spotkania. Przeprowadź szybkie rozeznanie pytając graczy o urazy, kontuzje oraz inne problemy z którymi mogą się borykać. Wyciągnij wnioski po takiej rozmowie, na którego zawodnika możesz liczyć w perspektywie całego meczu, a którego prawdopodobnie będziesz musiał zmienić, gdyż nie będzie w stanie dograć meczu do końca z powodu jakiegokolwiek problemu (niekoniecznie zdrowotnego).

Uzupełnienie paliwa

Podczas przerwy daj czas zawodnikom na uzupełnienie płynów w postaci wody czy napojów izotonicznych, a także dostarczenie energii w postaci np. batoników energetycznych (węglowodanów w różnej postaci).

Możesz wykorzystać ten czas, żeby ewentualnie porozmawiać z kluczowymi zawodnikami (np. kapitanem zespołu) w celu stwierdzenia problemów jakie występują w grze. Warto to robić, bo jak dobrze wiesz, inaczej mecz wygląda z boku, a inaczej oczami osób, które biorą w nim udział. Podczas takiej rozmowy możesz dowiedzieć się kluczowych rzeczy, o których mogłeś nie wiedzieć będąc z boku boiska.

Kolejność wypowiadania się

Kiedy po wejściu do szatni zawodnicy już się usadowią, zaczną uzupełniać płyny i sytuacja trochę się uspokoi, wtedy możesz spokojnie zacząć przekazywać swoje wskazówki. Trener mówi jako pierwszy i to on wskazuje, kto będzie mówił następny. To musi być zaplanowane, żeby nie powtarzać niepotrzebnie tych samych kwestii. Upewnij się, że Twoi współpracownicy (asystent, kierownik drużyny, masażysta) wiedzą, że potrzebujesz mówić jako pierwszy. A następnie oni będą popierać i rozwijać Twoje wskazówki.

Ile informacji przekazać?

Jak wiele wskazówek jest w stanie przeciętnie przyswoić na drugą połowę meczu Twój gracz? Nie tak dużo jak myślisz! Spróbuj się ograniczyć do 3 głównych poleceń (instrukcji) na drugą połowę i powtórz je na koniec rozmowy w szatni, przed samym wyjściem na boisko.
http://asystent-trenera.pl/index.php?op ... j&Itemid=9
"Kto jest dobry? Kto zły? Nie ma ludzi dobrych i złych, są tylko złe albo dobre uczynki. I ludzie, którzy miotają się między nimi." Éric-Emmanuel Schmitt
Awatar użytkownika
Sempere
Posty: 8518
Rejestracja: 14 wrz 2011, 22:26

Re: Psychologia piłki nożnej

Post autor: Sempere »

Rodzice w roli asystenta trenera – czy to dobre rozwiązanie?

W Polsce niestety niewiele zespołów młodzieżowych ma tyle szczęścia, by prowadził je więcej niż jeden trener. Często rodzice odgrywają rolę takiego „pół-asystenta” trenera. Może to jednak prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, gdyż wiele różnych podpowiedzi z boku może przeszkodzić w przyswojeniu przez młodego zawodnika tej najważniejszej – od trenera!

Jeśli więcej niż jedna osoba mająca w oczach dzieci autorytet przemawia w tym samym czasie, to zawodnicy mogą otrzymać różne informacje na ten sam temat, co może prowadzić nawet do niezrozumienia głównego przesłania i wskazówek udzielanych przez trenera.

Lider

Przed każdym treningiem warto jest uzgodnić, kto będzie liderem poszczególnych części treningu. Kolejnym krokiem jest podjęcie decyzji, kto i kiedy będzie przemawiał do graczy.

Informacje dotyczące sposobu wykonywania ćwiczeń, czy też odnoszące się do taktyki, muszą być wygłaszane w sposób uzgodniony i spójny – nawet jeśli trener nie zgadza się z tym, co inni mają do powiedzenia. Podczas trwania treningu trener może zwrócić się do pomagających mu trenerów (rodziców) o ich konkretne uwagi na zadany temat. W przeciwnym razie, pomocnicy mogą jedynie zachęcać do pracy, motywować zawodników lub powtarzać słowa wygłoszone przez trenera.

Oczywiście opisana powyżej współpraca będzie trudniejsza do osiągnięcia z pomagającymi rodzicami niż z trenerami.

Jasne zasady

Dobry trener powinien mieć na tyle odwagi, aby stanąć przed rodzicami i sprecyzować swoje oczekiwania wobec nich oraz ustalić zasady działania i współpracy. Szczególnie jest to ważne, gdy trafią się dominujący rodzice, którzy będą zachęcać swoje dzieci do innego zachowania, czy też wykonywania ćwiczeń, niż zarządził trener.

Warto się zatem zastanowić, czy nie lepiej prowadzić zajęcia treningowe z dala od rodziców, aby zawodnicy otrzymywali jasne i konkretne wskazówki tylko od jednej, kompetentnej
http://asystent-trenera.pl/index.php?op ... j&Itemid=9
"Kto jest dobry? Kto zły? Nie ma ludzi dobrych i złych, są tylko złe albo dobre uczynki. I ludzie, którzy miotają się między nimi." Éric-Emmanuel Schmitt
Awatar użytkownika
Sempere
Posty: 8518
Rejestracja: 14 wrz 2011, 22:26

Re: Psychologia piłki nożnej

Post autor: Sempere »

18 wskazówek bycia dobrym trenerem dla młodych sportowców – cz. 1

Praca trenerów najmłodszych grup wiekowych to trudne zajęcie. Są oni bowiem kreatorami kluczowych decyzji dotyczących ich podopiecznych. Stanowią przykład do naśladowania. Zawodnicy widzą w nich swoich przywódców. Działacze klubowi i rodzice zawodników oczekują od trenerów dokonywania dobrych wyborów. Pierwszą część tego artykułu znajdziesz tutaj.

Poniżej kolejna część wskazówek mogących pomóc trenerowi stać się lepszym fachowcem dla siebie – i dla młodych ludzi, z którymi współdziała:

7.) Nie chowaj głowy w piasek. Uświadom sobie konflikty osobowości w swojej drużynie i pracuj nad ich rozwiązywaniem

Wielu trenerów młodzieży nie chce wiedzieć, czy istnieją konflikty w ich młodym zespole. Jeszcze gorzej, jeśli wiedzą, że istnieją problemy, a nie wiedzą jak sobie poradzić skutecznie z tą sytuacją. Możesz wyrobić sobie zdanie na temat danej sytuacji słuchając i obserwując co się dzieje. Ty, jako lider zespołu, możesz wywołać poczucie koleżeństwa, wspólnoty i wspierać pojmowanie szacunku do siebie nawzajem na boisku i poza nim. To bardzo ważne!

8.) Na bieżąco kontroluj „ego” swoich zawodników

Nie każdy trener zauważa, że jest to problem w sporcie młodzieżowym. Młodzi ludzie widzą „profesjonalistów” opowiadających bzdury i ogólnie działających w sposób, którego większość rodziców nie akceptuje. Nawet wielki Zidane w umysłach niektórych ludzi może również dać zły przykład, jak w finale Mistrzostw Świata z 2006 r. (Zidane był, co najmniej we własnym mniemaniu, obrońcą honoru własnej rodziny, gdy był zaangażowany w kontrowersyjny incydent uderzenia głową gracza przeciwnej drużyny – Materazziego, ewidentnie poniżej krytyki). Podczas, gdy wszyscy chcą, aby nasze dzieci miały zdrowe poczucie własnej wartości, jego nadmiar nie jest wcale pożądaną sytuacją. Jako trener masz możliwość i jesteś odpowiedzialny za obserwację, że gracze nie należą do tej grupy. Jeśli nie zajmiesz się tym, możesz zobaczyć negatywny wpływ na zawodników, twój zespół i wysiłków zmierzających do budowania dobrze zorganizowanego zespołu.

9.) Słuchaj swoich zawodników. Ni zakładaj, że znasz wszystkie odpowiedzi

My dorośli często myślimy, że znamy odpowiedzi na wszystkie pytania, bo mamy „doświadczenie życiowe”. Te życiowe doświadczenia mogą prowadzić do mądrości. Ale może to również prowadzić do skostniałego myślenia, nie zmieniającego się przez lata. To z pewnością odnosi się do treningu. Trenerzy piłki nożnej, którzy mówią „to jest sposób jak za moich lat” lub myślą, że jeśli grali na wysokim poziomie to wiedzą wszystko, co powinni wiedzieć, to mogą wyrządzić szkodę swoim zawodnikom. Rzeczy, które zostały zrobione „w twoich czasach” może nie były najlepszym sposobem. Dlaczego chcemy powtarzać błędy popełnione przez własnych rodziców? Słuchanie ma sens. Wysłuchanie jest umiejętnością. Rozwijaj tę umiejętność – zwłaszcza gdy odnosi się ona do Twoich graczy. Kolejna rzecz na ten temat: Jak wspomniano wcześniej, znajdź trochę czasu, aby dowiedzieć się, co dany zawodnik najbardziej kocha w futbolu. Zdarza się, ze trener będzie z młodą osobą przez cały sezon i nigdy nie ma potrzeby, aby dowiedzieć się, co tak naprawdę zawodnik uwielbia w tym sporcie. Dowiedz się. Następnie na tym należy bazować chcąc pomóc jeszcze bardziej swojemu podopiecznemu.

10.) Model prawdziwego przywództwa. Jeżeli rozmawiasz na temat przywództwa, ale nie wykorzystujesz tego, Twoi zawodnicy nie mogą się do tego dostosować

O przywództwie łatwo jest rozmawiać – i pisać o tym – ale o wiele trudniej jest to pokazać. Jako trener młodzieży masz wspaniałą okazję na pokazanie pozytywnego modelu przywództwa. Jak można rozmawiać z zawodnikami, sposób ich instruowania, ujęcia sytuacji w których gracze popełniają błędy oraz w jaki sposób można się komunikować z nimi poprzez codzienne niezwykle ważne przykłady swojego stylu przywództwa. Pokazujesz na swoim własnym, rzeczywistym zachowaniu przykład na to, co twoim zdaniem jest „prawidłową” drogą dla dorosłych w pozycji autorytetu do tego jak oni mają się zachowywać. Zawsze powinieneś kontrolować własną sferę mentalną, co sprawia, że można zadać sobie pytanie: „czy jutro będę się źle czuł po tym, co mam powiedzieć, czy zrobić dziś?”. Wszyscy popełniamy błędy i jeśli Ty popełnisz jakiś, musisz być wystarczająco silny, aby potwierdzić, aby przyznać rację, ze się pomyliłeś i później przeprosić za to. Ta umiejętność będzie ogromnym przykładem dla Twoich wychowanków.

11.) Bądź konsekwentny w dyscyplinie i oczekiwaniach, tak samo w stosunku do swoich „gwiazd” jak i tych, którzy mniej grają

Zwykle młodzi ludzie dość szybko rozpoznają, kiedy trener mówi jedną rzecz, a następnie robi coś innego. Podczas, gdy powinieneś dążyć do poznania wszystkich swoich zawodników jako indywidualności i wiedzieć co ich motywuje i móc odpowiednio reagować, powinieneś określić oczekiwania wobec zespołu – i trzymać się ich. Załóżmy, że „nasza gwiazda” regularnie nie pojawia się na treningach, albo nie przykłada się do ćwiczeń lub poniża kolegów z drużyny (lub tak się zachowuje w stosunku do przeciwników czy sędziów). Ignorujesz to zachowanie bo „potrzebujesz” tego zawodnika aby „wygrywać”? Gracze powinni znać Twoje zasady, wytyczne i oczekiwania i stosować je, bo inaczej spotkają ich konsekwencje niezależnie od tego kto złamał te reguły.

12.) Złota zasada: Monitoruj, jak gracze traktują się wzajemnie

Dla niektórych trenerów pojęcie to jest zupełnie nieistotne. A powinno to być ważne dla Ciebie. Jeśli masz pewnych graczy, którzy poniżają innych w Twoim młodym zespole to jest sytuacja „toksyczna” i rozprzestrzenia się. Nie uspokajaj się myśląc, że to nie ma znaczenia. To ma znaczenie. Świat jest ciągle pełen dzieciaków, które są miłe dla trenera lub niektórych dorosłych, a są nieznośni dla kolegów z drużyny i inni ich nie lubią. Jeśli widzisz wszelkiego rodzaju niewłaściwe zachowania podejmuj zdecydowane kroki. Porozmawiaj z podżegaczem lub podżegaczami na osobności i jasno im powiedz, że nie będziesz tolerował takiego zachowania w Twoim zespole i kropka.
http://asystent-trenera.pl/index.php?op ... j&Itemid=9
"Kto jest dobry? Kto zły? Nie ma ludzi dobrych i złych, są tylko złe albo dobre uczynki. I ludzie, którzy miotają się między nimi." Éric-Emmanuel Schmitt
Awatar użytkownika
Sempere
Posty: 8518
Rejestracja: 14 wrz 2011, 22:26

Re: Psychologia piłki nożnej

Post autor: Sempere »

18 wskazówek bycia dobrym trenerem dla młodych sportowców – cz. 2

Praca trenerów najmłodszych grup wiekowych to trudne zajęcie. Są oni bowiem kreatorami kluczowych decyzji dotyczących ich podopiecznych. Stanowią przykład do naśladowania. Zawodnicy widzą w nich swoich przywódców. Działacze klubowi i rodzice zawodników oczekują od trenerów dokonywania dobrych wyborów. Pierwszą część tego artykułu znajdziesz tutaj.

Poniżej kolejna część wskazówek mogących pomóc trenerowi stać się lepszym fachowcem dla siebie – i dla młodych ludzi, z którymi współdziała:

7.) Nie chowaj głowy w piasek. Uświadom sobie konflikty osobowości w swojej drużynie i pracuj nad ich rozwiązywaniem

Wielu trenerów młodzieży nie chce wiedzieć, czy istnieją konflikty w ich młodym zespole. Jeszcze gorzej, jeśli wiedzą, że istnieją problemy, a nie wiedzą jak sobie poradzić skutecznie z tą sytuacją. Możesz wyrobić sobie zdanie na temat danej sytuacji słuchając i obserwując co się dzieje. Ty, jako lider zespołu, możesz wywołać poczucie koleżeństwa, wspólnoty i wspierać pojmowanie szacunku do siebie nawzajem na boisku i poza nim. To bardzo ważne!

8.) Na bieżąco kontroluj „ego” swoich zawodników

Nie każdy trener zauważa, że jest to problem w sporcie młodzieżowym. Młodzi ludzie widzą „profesjonalistów” opowiadających bzdury i ogólnie działających w sposób, którego większość rodziców nie akceptuje. Nawet wielki Zidane w umysłach niektórych ludzi może również dać zły przykład, jak w finale Mistrzostw Świata z 2006 r. (Zidane był, co najmniej we własnym mniemaniu, obrońcą honoru własnej rodziny, gdy był zaangażowany w kontrowersyjny incydent uderzenia głową gracza przeciwnej drużyny – Materazziego, ewidentnie poniżej krytyki). Podczas, gdy wszyscy chcą, aby nasze dzieci miały zdrowe poczucie własnej wartości, jego nadmiar nie jest wcale pożądaną sytuacją. Jako trener masz możliwość i jesteś odpowiedzialny za obserwację, że gracze nie należą do tej grupy. Jeśli nie zajmiesz się tym, możesz zobaczyć negatywny wpływ na zawodników, twój zespół i wysiłków zmierzających do budowania dobrze zorganizowanego zespołu.

9.) Słuchaj swoich zawodników. Ni zakładaj, że znasz wszystkie odpowiedzi

My dorośli często myślimy, że znamy odpowiedzi na wszystkie pytania, bo mamy „doświadczenie życiowe”. Te życiowe doświadczenia mogą prowadzić do mądrości. Ale może to również prowadzić do skostniałego myślenia, nie zmieniającego się przez lata. To z pewnością odnosi się do treningu. Trenerzy piłki nożnej, którzy mówią „to jest sposób jak za moich lat” lub myślą, że jeśli grali na wysokim poziomie to wiedzą wszystko, co powinni wiedzieć, to mogą wyrządzić szkodę swoim zawodnikom. Rzeczy, które zostały zrobione „w twoich czasach” może nie były najlepszym sposobem. Dlaczego chcemy powtarzać błędy popełnione przez własnych rodziców? Słuchanie ma sens. Wysłuchanie jest umiejętnością. Rozwijaj tę umiejętność – zwłaszcza gdy odnosi się ona do Twoich graczy. Kolejna rzecz na ten temat: Jak wspomniano wcześniej, znajdź trochę czasu, aby dowiedzieć się, co dany zawodnik najbardziej kocha w futbolu. Zdarza się, ze trener będzie z młodą osobą przez cały sezon i nigdy nie ma potrzeby, aby dowiedzieć się, co tak naprawdę zawodnik uwielbia w tym sporcie. Dowiedz się. Następnie na tym należy bazować chcąc pomóc jeszcze bardziej swojemu podopiecznemu.

10.) Model prawdziwego przywództwa. Jeżeli rozmawiasz na temat przywództwa, ale nie wykorzystujesz tego, Twoi zawodnicy nie mogą się do tego dostosować

O przywództwie łatwo jest rozmawiać – i pisać o tym – ale o wiele trudniej jest to pokazać. Jako trener młodzieży masz wspaniałą okazję na pokazanie pozytywnego modelu przywództwa. Jak można rozmawiać z zawodnikami, sposób ich instruowania, ujęcia sytuacji w których gracze popełniają błędy oraz w jaki sposób można się komunikować z nimi poprzez codzienne niezwykle ważne przykłady swojego stylu przywództwa. Pokazujesz na swoim własnym, rzeczywistym zachowaniu przykład na to, co twoim zdaniem jest „prawidłową” drogą dla dorosłych w pozycji autorytetu do tego jak oni mają się zachowywać. Zawsze powinieneś kontrolować własną sferę mentalną, co sprawia, że można zadać sobie pytanie: „czy jutro będę się źle czuł po tym, co mam powiedzieć, czy zrobić dziś?”. Wszyscy popełniamy błędy i jeśli Ty popełnisz jakiś, musisz być wystarczająco silny, aby potwierdzić, aby przyznać rację, ze się pomyliłeś i później przeprosić za to. Ta umiejętność będzie ogromnym przykładem dla Twoich wychowanków.

11.) Bądź konsekwentny w dyscyplinie i oczekiwaniach, tak samo w stosunku do swoich „gwiazd” jak i tych, którzy mniej grają

Zwykle młodzi ludzie dość szybko rozpoznają, kiedy trener mówi jedną rzecz, a następnie robi coś innego. Podczas, gdy powinieneś dążyć do poznania wszystkich swoich zawodników jako indywidualności i wiedzieć co ich motywuje i móc odpowiednio reagować, powinieneś określić oczekiwania wobec zespołu – i trzymać się ich. Załóżmy, że „nasza gwiazda” regularnie nie pojawia się na treningach, albo nie przykłada się do ćwiczeń lub poniża kolegów z drużyny (lub tak się zachowuje w stosunku do przeciwników czy sędziów). Ignorujesz to zachowanie bo „potrzebujesz” tego zawodnika aby „wygrywać”? Gracze powinni znać Twoje zasady, wytyczne i oczekiwania i stosować je, bo inaczej spotkają ich konsekwencje niezależnie od tego kto złamał te reguły.

12.) Złota zasada: Monitoruj, jak gracze traktują się wzajemnie

Dla niektórych trenerów pojęcie to jest zupełnie nieistotne. A powinno to być ważne dla Ciebie. Jeśli masz pewnych graczy, którzy poniżają innych w Twoim młodym zespole to jest sytuacja „toksyczna” i rozprzestrzenia się. Nie uspokajaj się myśląc, że to nie ma znaczenia. To ma znaczenie. Świat jest ciągle pełen dzieciaków, które są miłe dla trenera lub niektórych dorosłych, a są nieznośni dla kolegów z drużyny i inni ich nie lubią. Jeśli widzisz wszelkiego rodzaju niewłaściwe zachowania podejmuj zdecydowane kroki. Porozmawiaj z podżegaczem lub podżegaczami na osobności i jasno im powiedz, że nie będziesz tolerował takiego zachowania w Twoim zespole i kropka.
http://asystent-trenera.pl/index.php?op ... j&Itemid=9
"Kto jest dobry? Kto zły? Nie ma ludzi dobrych i złych, są tylko złe albo dobre uczynki. I ludzie, którzy miotają się między nimi." Éric-Emmanuel Schmitt
Awatar użytkownika
Sempere
Posty: 8518
Rejestracja: 14 wrz 2011, 22:26

Re: Psychologia piłki nożnej

Post autor: Sempere »

7 rad, jak uzyskać respekt u zawodników

Na pewno w swojej praktyce zarówno trenerskiej, jak i zawodniczej spotkałeś się z sytuacją, że trener nie miał respektu u swoich podopiecznych. Jego zachowania sprawiały, że zawodnicy nie mieli dla niego szacunku. Poniżej 7 rad, jak nie dopuścić do takiej sytuacji.

Rada 1

Nigdy nie przepraszaj (nie tłumacz się) za ćwiczenie, czy trening, który masz zamiar przeprowadzić.

Rada 2

Nigdy nie przyznawaj, że jesteś zdenerwowany, nawet jeśli tak jest.

Rada 3

Wysłuchaj innych opinii na dany temat, ale ostatnie słowo zawsze ma należeć do Ciebie.

Rada 4

Jeśli chcesz coś komuś zarzucić (oskarżyć go), bądź do tego najlepiej przygotowany jak tylko potrafisz.

Rada 5

Wprowadzenie zbyt ostrej lub zbyt pobłażliwej dyscypliny będzie osłabiać morale Twojego zespołu.

Rada 6

Spójność we wszystkich obszarach twojego postępowania będzie podtrzymywać morale. Staraj się chwalić wszystkich swoich zawodników od czasu do czasu, jednak nie przesadzaj i nie zachwycaj się zagraniem, które wcale nie było świetne.

Rada 7

Krzyk i nadmierna krytyka rzadko poprawia morale i dyscyplinę wśród zawodników, jednak dzięki nim żadne wykroczenie nie pozostanie zlekceważone. Należy więc stosować je w rozsądnych ilościach.
http://asystent-trenera.pl/index.php?op ... j&Itemid=9
"Kto jest dobry? Kto zły? Nie ma ludzi dobrych i złych, są tylko złe albo dobre uczynki. I ludzie, którzy miotają się między nimi." Éric-Emmanuel Schmitt
Awatar użytkownika
Sempere
Posty: 8518
Rejestracja: 14 wrz 2011, 22:26

Re: Psychologia piłki nożnej

Post autor: Sempere »

Nie wynik jest najważniejszy!

Wiadomo, że drużyna piłkarska składa się z większej ilości graczy niż ta, która aktualnie znajduje się na boisku. Rodzice dzieci siedzących na ławce rezerwowych (mniej grających) martwią się tym i często pytają: czy to jest uczciwe?

Zdarzają się sytuacje, gdy „ambitny” trener młodych zawodników zdejmuje z boiska gracza, z którego jest niezadowolony upokarzając go przy okazji. Ale są również dużo gorsze okoliczności…

Podczas meczu wyjazdowego trener miał ze sobą tylko 11 graczy. Kilku z nich normalnie byłoby rezerwowymi, ale w tej sytuacji rozgrzewali się przed meczem z pierwszym składem. Brakowało najlepszego zawodnika i trener bardzo nad tym ubolewał. Próbował wstrzymać jak najdłużej rozpoczęcie spotkania. Jednak zawodnik nie zjawiał się i sędzia rozpoczął zawody.

Kilka minut później dojechał tak wyczekiwany przez trenera gwiazdor. Ku dużemu zdziwieniu obserwujących mecz rodziców, a najbardziej ojca pewnego chłopca trener zdjął z boiska właśnie jego syna i wstawił spóźnionego zawodnika, który nie przeprowadził nawet rozgrzewki. Nawet niektórzy zawodnicy z boiska krzyczeli do swojego trenera, ze to niesprawiedliwe.

Chłopiec, który został zdjęty z boiska położył się na ziemi obok ławki rezerwowych i odwrócił tyłem do boiska. Przed rozpoczęciem meczu był ogromnie podekscytowany, że zagra w pierwszym składzie, że teraz nie mógł znieść upokorzenia jakie go spotkało.

Trenera obowiązują pewne zasady. Oto 3 z nich:

- Zawsze bądź fair wobec swoich zawodników i dbaj o ich dobre samopoczucie.
- Jeśli wpuszczasz zawodnika do gry, to daj mu sporo czasu na grę, przed zdjęciem go z boiska.
- Zawodnik przed wejściem na boisko zawsze musi przeprowadzić rozgrzewkę, żeby się do meczu odpowiednio przygotować.

Łatwo jest zdjąć słabszego zawodnika kosztem lepszego. Ale najważniejsze dla trenera młodych graczy jest, aby ich dobro stawiać ponad wynik meczu!
http://asystent-trenera.pl/index.php?op ... j&Itemid=9
    "Kto jest dobry? Kto zły? Nie ma ludzi dobrych i złych, są tylko złe albo dobre uczynki. I ludzie, którzy miotają się między nimi." Éric-Emmanuel Schmitt
    Awatar użytkownika
    Sempere
    Posty: 8518
    Rejestracja: 14 wrz 2011, 22:26

    Re: Psychologia piłki nożnej

    Post autor: Sempere »

    14 elementów niezbędnych do wychowania dobrego piłkarza

    http://asystent-trenera.pl/index.php?op ... j&Itemid=9
    "Kto jest dobry? Kto zły? Nie ma ludzi dobrych i złych, są tylko złe albo dobre uczynki. I ludzie, którzy miotają się między nimi." Éric-Emmanuel Schmitt
    Awatar użytkownika
    Sempere
    Posty: 8518
    Rejestracja: 14 wrz 2011, 22:26

    Re: Psychologia piłki nożnej

    Post autor: Sempere »

    Filozofia ambitnego trenera młodych zawodników

    http://asystent-trenera.pl/index.php?op ... j&Itemid=9
    "Kto jest dobry? Kto zły? Nie ma ludzi dobrych i złych, są tylko złe albo dobre uczynki. I ludzie, którzy miotają się między nimi." Éric-Emmanuel Schmitt
    Awatar użytkownika
    Sempere
    Posty: 8518
    Rejestracja: 14 wrz 2011, 22:26

    Re: Psychologia piłki nożnej

    Post autor: Sempere »

    "Kto jest dobry? Kto zły? Nie ma ludzi dobrych i złych, są tylko złe albo dobre uczynki. I ludzie, którzy miotają się między nimi." Éric-Emmanuel Schmitt
    ODPOWIEDZ

    Kto jest online

    Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 39 gości